Friday, March 5, 2021

Ήχος-Ακοή-Φωνή

Για την Ε΄ και τη ΣΤ΄ Δημοτικού

Το δεύτερο κεφάλαιο του βιβλίου Μουσικής των δύο αυτών τάξεων μιλά για τον ήχο και τη διάδοσή του, για το μηχανισμό της ακοής και για τον τρόπο που παράγεται η φωνή. Θίγονται, επίσης, ζητήματα, όπως οι ιδιότητες του ήχου, το ηχόχρωμα, η ηχώ, ο τρόπος που ακούμε τη φωνή μας, η ηχογράφηση. H συνύπαρξη όλων των παραπάνω θεμάτων σ' ένα κεφάλαιο μπορεί να μπερδέψει τον εκπαιδευτικό και τα παιδιά, γιατί το καθένα από μόνο του αποτελεί έναν ολόκληρο τομέα γνώσης.

Έτσι, αποφάσισα να παρουσιάσω υλικό στο οποίο εξηγούνται επιγραμματικά και με εποπτικό τρόπο αυτά τα θέματα. Το υλικό είναι αρκετό για 2 διδακτικές ώρες. Επιλέγουμε ό,τι θέλουμε από αυτό και ανάλογα με τα ενδιαφέροντα των παιδιών, μπορούμε να επεκταθούμε σε περισσότερες παρουσιάσεις και εφαρμογές.  

1. Πώς λειτουργεί το αυτί: ένα σύντομο βίντεο στα αγγλικά από από τη σελίδα Les Orthophonistes




Στο μάθημα επικεντρώνω: α) στη δομή του αυτιού (εξωτερικό-μεσαίο-εσωτερικό τμήμα) και β) στο ότι η μηχανική ενέργεια (ηχητικό κύμα) μετατρέπεται σε ηλεκτρική μέσα στον κοχλία και με ηλεκτρικά σήματα φτάνει στον εγκέφαλο ο οποίος αναγνωρίζει τον ήχο. 

1β. Ένα πιο αναλυτικό βίντεο για το ίδιο θέμα. Μπορούμε να δείξουμε το σύντομο βίντεο στην Ε΄ τάξη και το πιο αναλυτικό στη ΣΤ΄. 


1γ. Στο παρακάτω σύντομο βίντεο βλέπουμε όλη τη διαδρομή του ήχου από την πηγή του ως τον εγκέφαλο του ανθρώπου:  

1δ. Ένα παιχνίδι που δείχνει πώς μεταδίδονται τα ηχητικά κύματα: 

2. Ηχώ

Στο βιβλίο της Ε΄ τάξης υπάρχει αναφορά στην ηχώ και προτείνεται ένα κείμενο του Ροντάρι που μιλά για την Ηχώ και τα λάθη της. 

- ένα σύντομο βίντεο που εξηγεί το φαινόμενο:

- ένα πιο αναλυτικό βίντεο

Στο παρακάτω βιντεάκι δίνω οδηγίες για το πώς να βάλετε υπότιτλους στα βίντεο του Youtube. Σε πολλά βίντεο μπορούμε να επιλέξουμε μόνο την αυτόματη μετάφραση, οπότε πρέπει να περιμένουμε κάποια λάθη και να είμαστε έτοιμοι τα διορθώσουμε την ώρα του μαθήματος.

Οδηγίες για υπότιτλους

3. Φωνή, εφαρμογές για μεγαλύτερα παιδιά. 
Μπορούμε να δείξουμε το υλικό της προηγούμενης ανάρτησης


Επιπλέον μπορούμε να προσθέσουμε 
- την εφαρμογή Ιncredibox  για το beatbox που ενθουσιάζει τα παιδιά
- βίντεο του μουσικού Νίκου Δημηνάκη που συνδυάζει beatbox με πνευστά όργανα! 


- την εφαρμογή Online Voice Recorder 
με την οποία μπορούν να ηχογραφήσουν τα παιδιά τη φωνή τους, όπως τους ζητά το βιβλίο μουσικής της ΣΤ΄ τάξης και να καταγράψουν τις παρατηρήσεις τους. 

Αφού ακούσουν τη φωνή τους ηχογραφημένη, συμπληρώνουν τις ερωτήσεις στο τετράδιο εργασιών (ΣΤ΄ τάξη). Μιλάμε για το πώς ακούμε τη δική μας φωνή και πόσο διαφέρει από το πώς την ακούν οι άλλοι.

4. Ο Ήχος και οι ιδιότητές του

Ας δούμε ένα πολύ ωραίο βιβλίο με πληροφορίες για τον ήχο, τα χαρακτηριστικά του και την ψηφιακή επεξεργασία του ήχου από τον συνάδελφο Σταύρο Κατηρτζόγλου: 

Στο κεφάλαιο 1 του βιβλίου υπάρχουν πληροφορίες, εικόνες και παραδείγματα για τις ιδιότητες του ήχου, τις οποίες μπορούμε να δούμε και ν' ακούσουμε. 

Στο κεφάλαιο 3 του βιβλίου υπάρχουν πληροφορίες για τη δωρεάν εφαρμογή Audacity την οποία μπορούν να χρησιμοποιήσουν οι εκπαιδευτικοί, αλλά και τα παιδιά για να εισάγουν και να επεξεργαστούν ήχους.

- Δειγματοληψία ήχου : εφαρμογή από το Φωτόδεντρο. Βλέπω το ηχητικό κύμα μιας ηχογράφησης. Είτε ηχογραφώ κάποιον ήχο είτε επιλέγω από τους έτοιμους ήχους της εφαρμογής.  

Για να ηχογραφήσουμε τη φωνή μας και να την επεξεργαστούμε ψηφιακά όπως μας ζητά το 2ο κεφάλαιο του βιβλίου μουσικής της ΣΤ΄ Δημοτικού μπορούμε: 
1. Να ηχογραφήσουμε τη φωνή μας 
α) με κάποιο πρόγραμμα σε υπολογιστή στον οποίο έχουμε συνδέσει μικρόφωνο (όπως την εφαρμογή Online Voice Recorder, το Audacity) ή 
β) με το κινητό μας.

2. Να δούμε το ηχητικό κύμα της φωνής μας 
α) στην εφαρμογή του Φωτόδεντρου ή 
β) στο Audacity. 

3. Εάν η εφαρμογή μας ζητάει κάποιο τύπο αρχείου ήχου διαφορετικό από αυτό που έχουμε, μπορούμε να μετατρέψουμε το ηχητικό μας αρχείο σε άλλη μορφή με την εφαρμογή Online Audio Converter

5. Κουίζ από την Κλεονίκη Χρυσανθακοπούλου για ν' ανακεφαλαιώσουμε τις γνώσεις μας: 


No comments:

Post a Comment