Saturday, January 23, 2021

ΚΥΡΙΑ ΧΙΟΝΑΤΗ_στερεότυπα φύλου μέσα στην οικογένεια

Η ιστορία της Χιονάτης από τη Λιλιπούπολη: μια αφορμή για να μιλήσουμε για στερεότυπα φύλου μέσα στην οικογένεια. 

Η Χιονάτη μετά το γάμο της με τον πρίγκιπα δεν ζει καλά όπως φανταζόμασταν στο τέλος του παραμυθιού. Η ιστορία μας ξεκινάει απρόοπτα μ' ένα ποιμενικό τραγούδι 

Σαράντα Γιδοπρόβατα

και συνεχίζει μ' έναν απρόσμενο... καυγά! Τι συμβαίνει; Ακούστε όλη την ιστορία:

Ακούστε το τραγούδι όπου η Χιονάτη περιγράφει τις δουλειές που έκανε όταν ζούσε με τον πρίγκιπα. Την ώρα που ακούμε, κάνουμε τις δουλειές που αναφέρει η Χιονάτη!  


Στο 5'.32'' σταματάμε και κάνουμε ερωτήσεις: 

- Γιατί μάλωσαν ο πρίγκιπας και η Χιονάτη;

- Γιατί έφυγε ο πρίγκιπας;

- Αγαπάει τον πρίγκιπα η Χιονάτη;

- Πώς το καταλαβαίνουμε; 

 Συζητάμε αν έχουμε δει τέτοιες συμπεριφορές ανάμεσα σε ζευγάρια στη δική μας καθημερινότητα. Τα παιδιά έχουν να πουν πολλά! 


ΔΡΑΣΗ 1: "Γιατί μάλωσαν ο πρίγκιπας και η Χιονάτη"; 

Συζητάμε την ερώτηση και ακούμε τις απαντήσεις των παιδιών.

Σηκώνονται ζευγάρια (ένα αγόρι κι ένα κορίτσι). Το αγόρι είναι ο πρίγκιπας, το κορίτσι η Χιονάτη. Θα σχηματίσουν μια "παγωμένη εικόνα" που απαντά στην ερώτηση (πχ η Χιονάτη καθαρίζει τα τζάμια, ενώ ο πρίγκιπας καθισμένος παίζει playstation / η Χιονάτη σκουπίζει, ενώ ο πρίγκιπας βλέπει τηλεόραση / η Χιονάτη σφουγγαρίζει και ο πρίγκιπας διαβάζει εφημερίδα κ.α.). Στην ιστορία μας δίνονται περισσότερες πληροφορίες για το τι κάνει η Χιονάτη και σχεδόν καθόλου για τον πρίγκιπα, οπότε τα αγόρια θα αυτοσχεδιάσουν. 

Ένας δημοσιογράφος περνά μπροστά από το κάθε ζευγάρι κρατώντας ένα μικρόφωνο. Κάθε φορά που σταματάει μπροστά σ' ένα ζευγάρι, αυτό "ζωντανεύει": κινείται και μιλάει. Η ευκολία με την οποία βρίσκουν τους ρόλους τους τα παιδιά και οι σπαρταριστοί διάλογοι δείχνουν ότι το θέμα είναι πολύ οικείο!  

Συνεχίζουμε την ακρόαση της ιστορίας. Αφού τελειώσει, περνάμε στην επόμενη δράση. 

ΔΡΑΣΗ 2: "Πώς θα μπορούσε το ζευγάρι να μείνει αγαπημένο;" 

Συζητάμε την ερώτηση και ακούμε τις απαντήσεις των παιδιών. Επισημαίνουμε σημεία της ιστορίας που δείχνουν ότι η Χιονάτη και ο πρίγκιπας φαίνεται ν' αγαπούν ο ένας τον άλλον.

Σηκώνονται τα ίδια ζευγάρια  και σχηματίζουν μια "παγωμένη εικόνα" που απαντά στην ερώτηση. Τώρα αυτοσχεδιάζουν αγόρια και κορίτσια μαζί.

Ο δημοσιογράφος περνά και πάλι μπροστά από το κάθε ζευγάρι κρατώντας ένα μικρόφωνο. Κάθε φορά που σταματάει μπροστά σ' ένα ζευγάρι, αυτό "ζωντανεύει": κινείται και μιλάει. Εδώ θα δούμε διάφορες αντιδράσεις: Τα αγόρια προσπαθούν να βοηθήσουν τα κορίτσια. Συχνά κάνουν χιούμορ και προσπαθούν να δημιουργήσουν ευχάριστη ατμόσφαιρα. Τα κορίτσια, άλλες φορές το δέχονται και άλλες γκρινιάζουν! Έχει τύχει κάποιες φορές το κορίτσι να τα βάλει με το αγόρι την ώρα που κάνει δουλειές, γιατί δεν κάνει κάτι καλά ή ακόμα και ν' αρνηθεί τη βοήθειά του και να συνεχίζει τον καυγά. Άλλα παιδιά αντιδρούν με χιούμορ και προσπαθούν να δημιουργήσουν κεφάτη ατμόσφαιρα την ώρα που κάνουν τις δουλειές του σπιτιού.

Με όλα τα παραπάνω αρχίζουμε να καταλαβαίνουμε κατά πόσο τα παιδιά είναι εξοικειωμένα με τους διαχωρισμούς των φύλων στην καθημερινή τους ζωή, βλέποντας τους γονείς τους ή άλλους συγγενείς και φίλους της οικογένειας. Μπορούμε να μάθουμε πολλά για νοοτροπίες που συναντούν, ενώ προσπαθούμε να περάσουμε την αντίληψη ότι και δύο φύλα θα πρέπει να συνεργάζονται στην κοινή τους ζωή, ώστε να είναι πιο αγαπημένα. 

Στο συγκεκριμένο παραμύθι οι καταστάσεις είναι ακραίες: η Χιονάτη κάνει όλες όσες θεωρούνται "γυναικείες" δουλειές στο σπίτι, αλλά και όλες όσες θεωρούνται "αντρικές" (βόσκει, κουρεύει και αρμέγει τα πρόβατα), ενώ ο πρίγκιπας δεν κάνει απολύτως τίποτε. Η ακραία αυτή κατάσταση οδηγεί στις κωμικές συγκρούσεις και στο τελικό καυγά όπου ο πρίγκιπας φεύγει για να γλυτώσει τα κατσαρολικά που εκτοξεύει η αγανακτισμένη σύζυγός του! Το κωμικό στοιχείο της ιστορίας βοηθά να θίξουμε ανώδυνα καθιερωμένες αντιλήψεις και συμπεριφορές που αφορούν στα δύο φύλα μέσα στις οικογένειες. 

Δείτε μια παρουσίαση του θέματος με υλικό από μια δράση στο Δημοτικό Σχολείο Αγ. Παρασκευής Θεσσαλονίκης το 2015.






No comments:

Post a Comment